Mittwoch, 10. Mai 2017


 Anarchy Worksآنارشی کار میکند
Ardent Press,2010 - No Copyright-279 pages  
از رفیق: پیتر گلدرلوس
Peter Gelderloos
Anarchy Works - Peter Gelderloos

ترجمه از : پیمان پایدار 

=============================

 فصل دوم
Decisions
تصمیم گیری ها

?How will decisions be made(الف)
چگونه تصمیم گیری ها گرفته میشود؟
?How will decisions be enforced(ب) 
 چگونه تصمیم گیری ها به عرصه عمل در می آیند؟
?Who will settle disputes(پ) 
چه کسی مشکلات را حل و فصل میکند؟
Meeting in the streets(چ)
وعده ملاقات در خیابان

***************************

?Who will settle disputes(پ) 
چه کسی مشکلات را حل و فصل میکند؟


 روش آنارشیستی حل و فصل اختلافات محدوده بسیار سالمی از گزینه های درون  سیستم سرمایه داری و دولتگرا را در دسترس قرار میدهد. جوامع بی دولت در طول تاریخ به روش های متعددی برای حل و فصل اختلافات متوسل شده اند، روش هائی که دنبال سازش بوده اند، اجازه به آشتی داده، و قدرت  را در دست منازعه کنندگان  و  کومونیته خود نگه داشته اند.

'نوبیانس'(*) جامعه ای از کشاورزان غیرمتحرک در مصر است. آنها به طور سنتی بی دولت بودند، و حتی با توجه به داده های اخیر در نظر آنها بسیار غیر اخلاقی ست که دولت را برای حل اختلافات وارد معرکه کرد . در مقابل راه حلهای فردگرایانه و قانونی حل اختلافات در جوامع اقتدارگرایانه، هنجار در فرهنگ 'نوبین' در نظر گرفتن مشکل یک نفر به معنی مشکل همه میباشد؛ زمانی که اختلافی وجود دارد،غریبه ها، دوستان، بستگان، یا اشخاص ثالث میانجی گری میکنند تا بلکه کمکی شود برای پیدا کردن راه حل متقابلا رضایت بخش . بزعم انسان شناس 'رابرت فرنه آ'(+) ، فرهنگ 'نوبیانی' نزاع بین اعضای یک گروه از خویشاوندان را خطرناک میداند، چرا که شبکه اجتماعی حمایتی که همه به آن بستگی دارند را تهدید می کند.
Nubians  (+) Robert Fernea (*)

 
این فرهنگ همکاری و مسئولیت متقابل است که توسط ساختار اقتصادی و اجتماعی مورد حمایت میباشد. در میان 'نوبیانس'، اموالی چون چرخ های آبی، گاو، و درختان نخل به طور سنتی متعلق به جمع/کومونیته بوده، به طوری که در کار روزانه تغذیه رسانی به خود مردم در پیوندهای اجتماعی تعاونی که همبستگی و اهمیت سازگار بودن را درس میدهد غوطه ور هستند. علاوه بر این، گروه های خویشاوندی( ناکز*) که جامعه نوبیان را تشکیل میدهد، در هم آمیخته اند، اتمیزه  شده بمانند خانواده های هسته ای جدا/ایزوله شده غربی نیستند: "این بدین معنی ست که خویشاوندهای یک فرد با هم تداخل دارند و شامل انواع، عضویت پراکنده است.این ویژگی بسیار مهم است،چرا که کومونیته 'نوبیان' به آسانی به جناحهای مخالف تقسیم نمیشوند."(28)   بیشتر اختلافات به سرعت توسط یکی از بستگان سوم حل میشود. اختلافات بزرگتر که افراد بیشتری درگیرش هستند توسط شورای خانواده با تمام اعضای خویشاوند، منجمله زنان و کودکان، حل میشوند. عهده داری این شورا توسط یک خویشاوند بزرگتر است، اما هدف رسیدن به اجماع و آشتی دادن منازعه میباشد.
nogs (*)
 (28)Robert Fernea,"putting a Stone in the Middle:the Nubians of Northern Africa,"in Graham Kemp and Douglas P.Fry(eds),Keeping the Peace: Conflict Resolution and Peaceful Societies around the World,New York: Rutledge,2004,p.111 
(28) رابرت'رابرت فرنه آ'، "قرار دادن یک سنگ در وسط: نوبیانس های شمال آفریقا،" در گراهام کمپ و داگلاس پی. فرای 
(ویراستاران)، حفظ صلح: حل تعارض و جوامع صلح آمیز در سراسر جهان، نیویورک: روتلج ، 2004، صفحه 111

 'هوپی'(*) ها نمونه ای از جامعه ای را ارائه میدهد که اختلافات را کنار گذاشته و مراسم پرورش منش صلح آمیز تری را توسعه بخشیده اند.(29) گروه هائی هنوز در میان روستاهای 'هوپی' وجود دارند، اما آنها از طریق همکاری در آداب و رسوم ، و با استفاده از شرم و تسطیح مکانیزمی با افرادی که متظاهر و یا سلطه گرند بر منازعه غلبه میکنند. وقتی اختلافات از دستشان در میرود، آنها با استفاده از مراسم طنز دلقکی در رقصهای کاچینا(+) به مسخره مردم درگیر میپردازند. استفاده از تصویر دلقک ها و رقص ها برای حل اختلافات نگاه اجمالی وسوسه انگیزی از طنز و هنر به عنوان وسیله ای برای پاسخ به مشکلات رایج است. جهانی از امکانات وجود دارد که جالب تر از مجامع عمومی یا فرآیندهای میانجیگری هستند! حل تعارض به شیوه هنری تشویق می کند راه های جدید نگاه کردن به مشکلات را، و امکان وساطت های دائم یا فراهم کردن امکانات بدست آوردن قدرت توسط به انحصار درآوردن نقش داور را دگرگون.
kachina گونه ای از مراسم رقص مذهبی سرخپوستان
(+) / (*)Hopi

(29)Alice Schegel, " Contentious But Not Violent: The Hopi of Northern Arizona" in Graham kemp and Douglas P.Fry (eds.) Keeping the Peace. Conflict Resolution and Peaceful Societies around the World,New York: Routledge,2004
(29) آلیس ، "
متنازع اما خشونت آمیز نه : هوپی  های شمال آریزونا" در گراهام کمپ و داگلاس (ویراستاران) حفظ صلح. حل و فصل مناقشات و صلح آمیز جوامع در سراسر جهان، نیویورک: راتلج، 2004.

Message body

Keine Kommentare: