Sonntag, 25. Juni 2017


 Anarchy Worksآنارشی کار میکند
Ardent Press,2010 - No Copyright-279 pages  
از رفیق: پیتر گلدرلوس
Peter Gelderloos
Anarchy Works - Peter Gelderloos

ترجمه از : پیمان پایدار 

=============================

 فصل سوم
Economy

(الف)?Without wages,what is the incentive to work
بدون دستمزد، چه انگیزه ای برای کار است؟

(ب)?Don't people need bosses and experts
آیا مردم به کارفرمایان و کارشناسان نیازی ندارند؟

(پ)?Who will take out the trash
چه کسی سطل زباله را بیرون میبرد؟

(ت)?Who will take care of the elderly and disabled
چه کسی از سالمندان و معلولان  مراقبت میکند ؟

(ث)?How will people get healthcare
 مردم چگونه مراقبت های بهداشتی را دریافت میکنند؟

(ج)? What about education
 در مورد آموزش و پرورش چطور؟ 
(چ)?What about technology
در مورد تکنولوژی چطور؟

(خ) ?How will exchange work
  تبادل چگونه کار خواهد کرد؟

(د)?What about people who still want a consumerist lifestyle
  در مورد افرادی که هنوز شیوه زندگی مصرفی را می خواهند چی ؟ 

(ذ)What about building and organizing large, spread-out
? infrastructure


 در مورد ساخت و سازماندهی بزرگ، پخش و پلای زیرساخت ها چی کار میکنیم ؟

(ر) ?How will cities work
شهرها چگونه کار خواهند کرد؟

(ز)?What about drought,famine,or other catastrophes

 در مورد خشکسالی، قحطی، و یا فجایع دیگر چی؟

(ژ) Meeting our needs without keeping count

دستیابی به نیازهای مان بدون حفظ حساب کتاب

****************************************

(ت)?Who will take care of the elderly and disabled
چه کسی از سالمندان و معلولان  مراقبت میکند ؟

تنها در یک جامعه با آنچه که به اصطلاح "بازار بسیار رقابتی" نامیده می شود است که سالمندان و افراد معلول به حاشیه رانده می شوند. به منظور افزایش درصد سود، کارفرمایان از استخدام افراد با معلولیت اجتناب و کارگران مسن تر را مجبور به بازنشستگی زود هنگام می کنند. هنگامی که کارگران اغلب مجبور به  جستجوی شغل هستند، در فرهنگی که در آن گذر به سن بلوغ به معنی نقل مکان کردن به خانه خود است، والدین پا به سن گذاشته محکوم به تنهائی  هستند. اغلب در نهایت به هر نوع از خانه سالمندان که توانائی هزینه اش را دارند میروند؛ خیلی از آنها با بی توجه ای ، به تنهایی و رنجیده/آزرده ، از دنیا میروند، شاید با زخم های بستر و پوشکهائی که برای روزها تغییر نکرده باشد.

در دنیای آنارشیستی
، و ضد سرمایه داری، ساختار اجتماعی این گونه خشن و ناهنجار نخواهد بود.
در آزمایشهای زیادی که در پاسخ به بحران سال 2001 در آرژانتین به وجود آمد، اقتصاد همبستگی و مراقبت از همه اعضای جامعه شکوفا شد. فروپاشی اقتصادی در آرژانتین منجر به سناریو به اصطلاح 'سگ صاحبش رو نمیشناسه' نشد(*)، آنطور که سرمایه دارها تصورش را می کنند. بلکه برعکس، نتیجه یک موجی از همبستگی بود، و سالمندان و معلولان از ارتباط کمک های متقابل بدور نبودند. با مشارکت در مجامع محله، سالمندان و افراد معلول در آرژانتین فرصتی برای تأمین نیازهای خود پیدا نموده و در تصمیم هایی که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می داد شرکت میکردند. در بعضی مجامع، شرکت کنندگان پیشنهاد کردند که کسانی که خانه های خود را دارند از دادن مالیات اموال خود امتناع ورزیده و به جایش این پول را به بیمارستان محلی یا سایر مراکز بهداشتی اعطا کنند. در بخش های از آرژانتین با بیکاری شدید، جنبشهای کارگران بیکار به طور موثر اقتصاد جدیدی را ایجاد کردند. در 'ژنرال( انریکه-م) موسکونی'(+)، شهر نفتی در شمال، بیکاری بیش از چهل درصد است و این منطقه عمدتا مستقل نیز هم. جنبش بیش از سیصد پروژه را برای تامین  نیازهای مردم، منجمله سالمندان و معلولان، سازماندهی کرده است.
معنی تحت الفظی آمریکائی اش میشه 'سگ سگ رو میخوره'dog-eat-dog(*)
General  Enrique Mosconi(+)

حتی در غیاب ثروت های ذخیره شده یا زیرساخت های ثابت، جوامع بدون دولت شکارچی- جمع کننده به طور کلی از همه اعضای جامعه خود مراقبت می کنند بدون توجه به اینکه از لحاظ اقتصادی باروری داشته باشند. 
در حقیقت، پدر بزرگها و مادربزرگها - که ژنیتیکی بی فایده اند چرا که از نقطه نظر داروینیستی از سن تولید مثل گذشته اند-(39)، ویژگی مشخصی از بشریت اند که میلیون ها سال به عقب باز میگردند
، و رکورد فسیلی از ابتدای گونه ما نشان می دهد که از سالمندان خویش مراقبت میکردند . در جوامع شکارچی- جمع کننده های عصر مدرن نه تنها نشانی از مراقبت های مادی از سالمندان شان به چشم میخورد ، بلکه چیزی که در رکورد فسیلی نامعلوم است: احترام . قبیله 'موبوتی'(*) به عنوان مثال، پنج گروه سنی را برسمیت میشناسد- نوزادان، کودکان، جوانان، بزرگسالان و سالمندان - و از اینها، تنها بزرگسالان تولید اقتصادی قابل توجهی را در قالب جمع آوری و شکار یا جمع آوری مواد خام مثل چوب انجام می دهند؛ با این حال، ثروت اجتماعی بدون توجه به بهره وری آنها به اشتراک گذاشته می شود. این غیر قابل تصورست که بگذارند افراد سالخورده یا معلولان از گرسنگی بمیرند صرفا به خاطر اینکه کار نمی کنند. به همین ترتیب، تمام اعضای جامعه 'موبوتی' در تصمیم گیریها و در زندگی سیاسی و اجتماعی شرکت میکنند، و سالخوردگان در حل اختلافات و صلح طلبی نقش ویژه ای ایفا می کنند. 
(*)Mbuti 
(39) از نظر فنی/تکنیکی،سالمندان  یک عملکرد باروری را فراهم می کنند، زیرا آنها انواع اطلاعات مبهم مانند چگونه زنده ماندن در برابر بلایای طبیعی را، که تنها یک بار در هر چند نسل اتفاق می افتد، ذخیره می کنند، و همچنین می توانند باعث افزایش همبستگی اجتماعی با افزایش روابط زندگی درون کمونیته گردند - به عنوان مثال تعداد افراد با همان پدربزرگ و مادربزرگ بسیار بزرگتر است از تعداد افراد با همان والدین . با این حال، این مزایای زنده ماندن بلافاصله آشکار نیست و هیچ مدرکی از حساب کتاب هیچ جامعه انسانی وجود ندارد وقتی تصمیم میگیرند آیا به مادران بی دندان خود غذا بدهند یا نه . به عبارت دیگر، این واقعیت که سالخوردگان ما از مزایا بهره مند می شوند، انعکاس سخاوتمند بودن مرسوم اجتماعی ما است.

Keine Kommentare: