Dienstag, 12. Dezember 2017


 Anarchy Worksآنارشی کار میکند
Ardent Press,2010 - No Copyright-279 pages  
از رفیق: پیتر گلدرلوس
Peter Gelderloos
Anarchy Works - Peter Gelderloos

ترجمه از : پیمان پایدار 

=============================

 فصل پنجم
Crime

جرم و جنایت


 زندان، نهادی است که بطور دقیق نماد سلطه است. آنارشیست ها آرزوی ایجاد جامعه ای را میکنند که بتواند خود را حفظ نموده و مشکلات داخلی را بدون پلیس، قضات و زندان حل کند. جامعه ای که مشکلاتش را از دید خیر و شر، مجاز و ممنوع، پیروان قانون و جنایتکاران نمی نگرد.
======================
(1)?Who will protect us without police
چه کسی از ما بدون پلیس محافظت خواهد کرد؟
(2)?What about gangs and bullies 
 در مورد باندها و قلدرمآبی ها چه کاری باید کرد؟
(3)?What's to stop someone from killing people
چگونه میشود از کشتن مردم جلوگیری کرد؟
(4) What about rape,domestic violence,and other
?  forms of social harm
در مورد تجاوز جنسی، خشونت خانگی و دیگر انواع صدمات اجتماعی چه؟
(5)Beyond individual justice
فراتر از عدالت فردی
***************************** 
(3)?What's to stop someone from killing people
چگونه میشود از کشتن مردم جلوگیری کرد؟


جنایات خشونت آمیز را می توان در عوامل فرهنگی جستجو کرد. جرائم خشونت آمیز مانند قتل احتمالا به طور چشمگیری در یک جامعه آنارشیست کاهش می یابند، زیرا اکثر علل آن -فقر،تمجید جلوه های خشونت آمیز تلویزیونی، زندان ها و پلیس، جنگ، سکسیسم(شونیسم و مرد سالاری) و عادی سازی رفتارهای فردی و ضد اجتماعی - ناپدید و یا کاهش می یابند .


تفاوت های فی مابین دو کومونیته 'زاپوتک'(*) نشان می دهد که صلح یک انتخاب است.  زاپوتک ملتی از بومیان کشاورزغیر متحرک اند که بر روی زمینی زندگی می کنند که اکنون دولت مکزیک مدعی مالکیت آنست. در یک کومونیته زاپوتک، لا پاز(+)، میزان جنایات سالانه 3.4 در صد هزار نفر است. در دگر کومونیته همسایه زاپوتک نرخ جنایت بسیار بالاترست: 18.1 در صد هزار نفر. چه ویژگی های اجتماعی با شیوه صلح آمیزتری از زندگی همراه است؟ بر خلاف همسایگان خشونت آمیز خود، لا پاز کودکان را مورد ضرب و شتم قرار نمیدهند؛ بر این اساس، کودکان خشونت کمتری را میبینند و در بازی هایشان از خشونت کمتری استفاده می کنند. به همین ترتیب، ضرب و شتم همسر نادر است و قابل قبول نیست ؛ زنان با مردان برابرند و از یک فعالیت اقتصادی مستقل که برای زندگی جامعه اهمیت دارد، لذت می برند، بنابراین آنها وابسته به مردان نیستند. در مورد پرورش کودک، پیامدهای این مقایسه خاص با حداقل یک مطالعه فرهنگی متقابل در مورد اجتماعی شدن مهر تأیید زده و نشان می دهد که تکنیکهای گرم و مهربانه اجتماعی شدن ها با سطوح پایین درگیری در جامعه ارتباط دارد(79)
(*) Zapotec / (+) La Paz

(79) گراهام کمپ و داگلاس فری (ویراستاری.)، حفظ صلح: حل و فصل منازعات
  73-79و جوامع صلح آمیز در سراسر جهان، نیویورک: روتلج، 2004، ص.
مطالعات متقابل فرهنگی در ام اچ روس، فرهنگ منازعه، نیو هی ون: 
انتشاراتی دانشگاه ییل، 1993  .

(79) Graham Kemp and Douglas P.Fry(eds.), Keeping the Peace:Conflict
Resolution and  Peaceful Societies around the World, New York: Routledge,2004,pp73-79. The cross-cultural  study is M.H.Ross,The Culture of Conflict, New Haven: Yale University Press,1993.



سه مائی ها (*) و نروژی ها هر دو قبلا به عنوان جوامعی با نرخ جنایت کمی شناخته شده بودند. تا قبل از استعمارگرایی، سه مائی ها بدون دولت بودند، در حالیکه نروژ توسط یک دولت اداره می شد. اجتماعی شدن در میان سه مائی ها  و نروژی ها نسبتا صلح آمیز است. سه مائی ها از اقتصاد هدیه پیروی میکنند بنابراین ثروت به طور مساوی توزیع می شود، در حالی که نروژی ها به دلیل سیاست های داخلی سوسیالیست خود یکی از کمترین شکاف های ثروت در میان کشورهای سرمایه داری را  دارا میباشد. شباهت بیشتر دیگر برای حل اختلافات همانا ارتباط با میانجی گری دارد تا مجازات، پلیس یا زندان. نروژی ها پلیس و زندان دارند، اما در مقایسه با اکثر کشورها، وابستگی شدیدی دارند به مکانیسم های میانجیگری در درگیری نه بر خلاف آنهایی که در جوامع مسالمت آمیز و بدون دولت شکوفا می شوند. بیشتر اختلافات مدنی در نروژ باید پیش میانجی گر ها آورده شوند قبل از اینکه بتوانند به دادگاه بروند، و هزاران پرونده جنایی نیز پیش واسطه ها آورده می شوند.در سال 2011، بیش از89 درصد توافقات روبروی میانجی گرها تحقق یافت(80).
(*) Semai
(80) گراهام کمپ و داگلاس فری (ویراستاری.)، حفظ صلح: حل منازعه
و جامعه های صلح در سراسر جهان، نیویورک: روتلج، 2004، ص.163.

(80)Graham Kemp and Douglas P.Fry(eds.),Keeping the Peace: Conflict Resolution and Peaceful Societies around the World, New York: Routledge,2004,p.163


بنابراین در یک جامعه آنارشیستی، جرایم خشونت آمیز کمتر رایج خواهند بود. اما وقتی این اتفاق افتاد، آیا جامعه آسیب پذیرتر خواهد بود؟ خب بالاخره ، ممکن است استدلال شود حتی زمانی که خشونت دیگر پاسخ اجتماعی منطقی نیست، ممکن است قاتلان روان پریشان گاهی اوقات ظهور کنند. کافی است بگوییم جامعه ای که توان اینرا داشته باشد که دولتی را سرنگون کند

 به راحتی میتواند از پس جانیان روانی یکه در آید . و جوامعی که از پس انقلاب به منصه ظهور نمیرسند اما از حس قوی کومونیته و همبستگی لذت می برند قادر به محافظت از خودشان نیز هستند.اینویت(*)، سرخپوستان شکارچی- جمع آورکننده، بومیان مناطق آرکتیک آمریکای شمالی، نمونه ای از آنچه که یک جامعه بی دولت می تواند در بدترین حالت انجام دهد، ارائه می دهد. با توجه به سنت های خود، اگر یک فرد مرتکب قتل شود، جامعه او را میبخشد و او را با خانواده قربانی آشتی میدهد. اگر این فرد قتل دیگری را مرتکب شود، معمولا توسط اعضای خانواده اش کشته می شود، بنابراین خون بدی ایجاد نکرده و یا باعث نزاع نخواهد شد.

(*)Inuit

روش های تنبیهی دولت برای مقابله با جرم و جنایت باعث می شود همه چیز بدتر شود، نه بهتر.روش های ترمیمی برای پاسخ دادن به آسیب اجتماعی که در بسیاری از جوامع بدون دولت مورد استفاده قرار می گیرد فرصت های جدیدی برای فرار از چرخه سوء استفاده، مجازات و آسیب ایجاد می کند که برای بسیاری از ما بسیار آشنا هستند.

 

Keine Kommentare: