Donnerstag, 5. Januar 2017


 Anarchy Worksآنارشی کار میکند
Ardent Press,2010 - No Copyright-279 pages  
از رفیق: پیتر گلدرلوس
Peter Gelderloos

Anarchy Works - Peter Gelderloos
ترجمه از : پیمان پایدار 
=============================

Introductionمقدمه
Anarchy would never workآنارشی هیچوقت کار نخواهد کرد(الف)
(ب)آنارشی دقیقا چیه؟ ? What exactly is anarchism
A note on inspirationنوشته ای پیرامون الهام گرفتن(ج)
The tricky topic of representation موضوع  خدعه آمیز نمایندگی(د)

***********************

قسمت سوم
(ب)آنارشی دقیقا چیه؟
What exactly is Anarchism 

برای پاسخ به این سئوال مثنوی هفتاد من نوشته شده است، و میلیون ها نفر جان خود را برای ایجاد، گسترش، تعریف، و مبارزه برای آنارشی اهدا کرده اند. راههای بی شماری برای رسیدن به آنارشیسم موجود است و شروع های بی شماری نیز هم: کارگران در قرن 19 اروپا علیه سرمایه داری مبارزه میکردند و به جای ایدئولوژی های احزاب سیاسی اقتدارگرا به خودشان ایمان داشتند ؛ مردم بومی با استعمار مبارزه کردند و به احیا سنتها، فرهنگهای افقی خویش نیز اقدام ؛ دانش آموزان دبیرستانی از خواب عمیق از خود بیگانگی و ناخشنودی بیدار شدند؛ عارفان کشور چین از یک هزار سال پیش و یا پانصد سال پیش از اروپا ، دائویست ها یا آناباپتیست ها، با دولت و مذهب سازمان یافته مبارزه کردند؛ و زنان  در برابر اقتدارگری و تبعیض جنسی(سکسیسم-م) نیروهای چپ نیز شورش . هیچ کمیته مرکزی کارتهای عضویت صادر نمیکند، و هیچ 'دکترین' استاندارد وجود ندارد. آنارشی معنای متفاوت برای افراد مختلف دارد. با این حال، در اینجا به برخی از اساسی ترین اصولی که آنارشیست با آنها توافق دارند اشاره میکنیم . 

استقلال/اتونومی و رابطه افقی
همه مردم سزاوار داشتن آزادی با تعریف و سازماندهی با شرایط خود میباشند. ساختارهای تصمیم گیری باید به جای عمودی افقی باشد، تا هیچ کس بر کس دیگری غلبه/کنترلی نکند؛ آنها باید قدرت عمل آزادانه داشته باشند به جای قدرت بر دیگران . آنارشیسم مخالف تمام سلسله مراتب اجباریست، از جمله سرمایه داری، دولت، 'سفید پوستان نژاد پرست'(*)، و مردسالاری.

White Supremacy(*)


کمک متقابل 

مردم باید به طور داوطلبانه بهمدیگر کمک کند؛ پیوندهائی از همبستگی و سخاوت    رابطه اجتماعی قویتر(دلچسب تر-م)ی را تشکیل میدهد/ میسازد تا ترس الهام گرفته از قوانین، مرزها، زندان ها، و ارتش ها. کمک متقابل نه یک شکل از خیریه است و نه حاصل تبادل جمع صفر؛ هم دهنده و هم گیرنده برابر و قابل تعویض می باشند. از آنجائی که هیچکدام بر روی دیگری قدرتی ندارد ، آنها قدرت جمعی خویش را با ایجاد فرصت هائی برای همکاری با یکدیگر افزایش میدهند.

انجمن داوطلبانه 
مردم باید برای همکاری با هر کس که آنها می خواهند آزاد باشند، هرگونه که آنها   مناسب میدانند؛ به همین ترتیب، آنها باید در رد هر گونه رابطه و یا نظم و ترتیبی که قضاوت میکنند به نفعشان نیست نیز آزاد باشند. هر کس باید آزادانه قادر به حرکت باشد، هم جسمی/ فیزیکی و هم اجتماعی . آنارشیست ها مخالف تمامی انواع مرزها و طبقه بندی غیر ارادی شهروندی، جنسیتی، یا نژادی نیز هستند.

عمل مستقیم 
 برای رسیدن به اهداف توانمند سازتر و موثرتر است که به طور مستقیم عمل کنیم تا تکیه داشتن بر مقامات یا نمایندگان . مردم آزاد برای تغییراتی که میخواهند در جهان ببینند  درخواست نمیکنند؛ آنها این تغییرات را انجام میدهند. 


انقلاب
سیستمهای تثبیت شده سرکوبگر امروزی را نمی توان با اصلاح از بین برد . کسانی که در سیستم سلسله مراتبی(هیرارشیک) دارای قدرت هستند اصلاحات را انجام میدهند، و آنها عموما آنرا در راه حفظ و یا حتی تقویت قدرت خود بسرانجام میرسانند. سیستمهائی چون سرمایه داری و
'سفید پوستان نژاد پرست' اشکالی از جنگ برپا شده توسط نخبگان/ حاکمان میباشد. انقلاب آنارشیستی به معنی مبارزه برای سرنگونی این نخبگان و به منظور ایجاد یک جامعه آزاد است .
"آزادی کارگران وظیفه خود کارگران است"، عنوان شعاری قدیمی ست. این شامل  دیگر گروه ها نیز میشود: مردم باید در خط مقدم آزادی خود باشند. آزادی دادنی نیست ؛ آنرا باید گرفت/گرفتنی ست . 
 

Keine Kommentare: