Mittwoch, 10. August 2016

آزاد شدن: ساختن انجمنهای دموکراتیک خودمختار / اوتونوم  محله ها

نوشته رفیق : جیمز هرود
Getting Free
Creating Association of Democratic 
Autonomous Neighborhood
James Herod
این کتاب را بزبان انگلیسی در صفحه ذیل بخوانید
http:// www.jamesherod.info 
*********************
ترجمه از : پیمان پایدار
=======================
فصل یازدهم
Some Comments on the Literature
برخی از نظرات پیرامون نوشتجات / ادبیات (غیر مستبدانه موجود در جنبش-م)
*************************

(3) An Imaginative Utopia :Bolo' Bolo
اتوپیای (مدینه فاضله) تخیلی: بولو بولو


بولو ' بولو(بولو به معنی محله میباشد-م) توسط پی . ام* (نیویورک: سمیوتکست+، 1985، 198صفحه) نوشته ای با خلاقیت شگفت انگیزی ست. این نشان می دهد که چه چیزی میتواند توسط آنارشیستی با قدرت تخیلی روشن/ سر زنده فکر شده باشد. هر کسی که علاقه مند به ساختن جهانی از کومونیته ها /جوامع آزاد غیر متمرکز است میبایست این کتاب را مطالعه کند.
(+) Semiotext(e) انتشاراتی مستقل کتب در حیطه های نقد تئوریک، فلسفه، نقد هنری، و فعالین سیاسی/ (*) / P.M



از این که بگذریم، صراحتا، میبایست اذعان  داشت که این طرح مملو از تناقضات است. اساس آن ، به طور معمول برای یک آنارشیست، بر فدراسیون گذاشته شده است. حال آنکه از نظر پی. ام به دلیلی این به سلسله مراتب/هیرارشی مبدل نمیشود.  علاوه بر بولو/ محله، پی. ام واحدهای دیگری را نیز مدح نظر دارد: شهرها ، بخش ها، مناطق ، و جهان. در هر یک از این سطوح مجامع/انجمن ها با حد و حدودی  از قدرت و مسئولیت وجود دارند. فرض پی .ام مبنی بر اینکه این انجمن ها از کنترل خارج نمیشوند برای سلیقه من کمی ساده انگارانه است. به عنوان مثال، پی. ام می نویسد که "مجمع جهانی و ارگانیسم های آن تنها می توانند به کارهائی دست بزنند که شرکت کنندگان مناطق به آنها اجازه میدهند. " خوب، در این طرح، مجمع های سطوح پایین تر و بولو / محله ها منابع را کنترل میکنند، بنابراین ممکن است این درست باشد، اما این هنوز منرا نگران میکند.


این کتاب شاید ، پیشاپیش، به عنوان بهترین ذکر دقیقی از آداب/ رسوم و سنت هائی که ممکن است طی یک دوره طولانی از زمان در یک فرهنگ آنارشیستی تکامل یابد  توضیح داده شده است . اما با ارائه همزمان آنها بدینگونه تقریبا به نظر می رسد که انگار(بمانند قانون در مجلس-م) تدوین گردیده اند. بولو/ محله این کار را میکند; بولو/محله آنکار را  نخواهد کرد . به هر مسافر سه روز مهمان نوازی توسط هر بولو اهدا میشود . هیچ کس را نمی توان از بولو اخراج کرد . خسارت های ناشی از دعوا ( راه حل پذیرفته شده اختلافات شخصی) میبایست توسط شرکت کنندگان پرداخت شود. در داخل بولو ها ، هیچ قانونی نمیتواند وجود داشته باشد - در عین حال کل کتاب پر است از قانون پشت  قانون، که بسیاری از آنها را احتمالا باید بگونه ای اجرا کرد. اما چگونه ؟ ما پیشرفته ترین بیمارستان ها را خواهیم داشت ،سیستم های پیشرفته  ارتباطی، جاده های خوب نگهداری شده، که همگی اگر لازم باشد توسط کار اجباری تامین میشود (یعنی، اگر به اندازه کافی داوطلب نباشد)- هر بولو تعداد معینی از ساعت کار اجباری را در سال تامین میکند. یک دقیقه دست نگه دارید. آیا ما بهتر از این نمی توانیم به اموراتمان برسیم ؟ من قطعا امیدواریم که اینطور باشد.
 
 

عیب دیگری که دیدگاه پی. ام دارد اینست که ، از نظر او بدبختی کنونی ما توسط سرمایه داری  ایجاد نشده بلکه بانیش کار ماشینی جهانی ست. این یک راه نوظهور/غریبی ست برای گفتن آن، حدس میزنم ، و با طراوت برای مدتی . اما در نهایت، این غیر قابل قبول است. درک  ما را کاهش میدهد و باعث میگردد در شناسائی از دشمن اشتباه کنیم . این احمقانه است که دانشی که حاصل قرنها سال  تجزیه و تحلیل علمی و مقاومت مبارزجویانه مان در برابر نظم اجتماعی تاریخی شناخته شده ای چون سرمايه دارى ست را به خاطر چند عبارات شاعرانه بدور بریزیم. بیائید با آن روبرو شویم. ما تحت نظام سرمایه داری زندگی می کنیم، و هیچ راهی جز قبول کردنش وجود ندارد.

Keine Kommentare: