Donnerstag, 18. August 2016

آزاد شدن: ساختن انجمنهای دموکراتیک خودمختار / اوتونوم  محله ها

نوشته رفیق : جیمز هرود
Getting Free
Creating Association of Democratic 
Autonomous Neighborhood
James Herod
این کتاب را بزبان انگلیسی در صفحه ذیل بخوانید
http:// www.jamesherod.info 
*********************
ترجمه از : پیمان پایدار
=======================
فصل یازدهم
Some Comments on the Literature
برخی از نظرات پیرامون نوشتجات / ادبیات (غیر مستبدانه موجود در جنبش-م)
(در 9 قسمت)
*************************

(6) A Cooperative Commonwealth : Frank Lindenfeld 
تعاونی مشترک المنافع : فرنک لیندنفلد

 مقاله کوتاه لیندنفلد سعی میکند تسخیر کند، با نفسی تازه، واژه های کنکرت تم های اصلی جنبش تعاونی را. (نگاه کنید به(*) "تعاونی مشترک المنافع: جایگزینی برای  سرمایه داری کمپانی های بزرگ و سوسیالیسم دولتی " بشریت و جامعه، جلد 21، شماره فوریه 1997، صفحات 16-3). او معتقد است که بذرهای تعاونی مشترک المنافع در حال حاضر در وجود همین تعاونی های کارگر و مصرف کننده(+)، موسسات مالی توسعه کومونیته(+*)، و شبکه های داد و ستد(++) حضور دارند. اینها نیاز دارند تعدادشان افزایش یابد . سپس آنها می باید " ارتباطاتشان را بسازند....و    نظم دوم تعاونی ها و فدراسیون ها شکل دهند،" به زعم لیندنفلد، که معتقد است "به عنوان شبکه های تعاونی ها و سازمان های دموکراتیک تکثیرخواهند یافت،آنها به اندازه کافی تعداشان به آن مرحله حساسی خواهد رسید که کل جامعه به تعاونی مشترک المنافع مبدل خواهد شد." اما ، او تاکید میکند، این رخ نخواهد داد ، بدون "مقیاس وسیعی از ائتلاف سازمانهای سیاسی مردمی که ضد کمپانیها میباشند. به چنین ضربت/حمله سیاسی نیازمندیم تا به چالش کشد قدرت تثبیت شده کمپانیهای چند ملیتی را و آنها را برای کنترل دمکراتیک کارکنان/کارگران خود باز گرداند،همچنین به تغییر چارچوب قانونی و مالیاتی برای متمایل گرداندن هر چه دوستانه شان به تعاونی ها." به عبارت دیگر،ما به شیوه قانونگذاری سرمایه داری را کنار میزنیم!
 (*)The Cooperative Commonwealth:An Alternative to Corporate Cpitalism and State Socialism, Humanity and Society ,Volume 21,Number 1,February 1997, pages3-16
 (*+)worker and consumer co-ops (+) / community development financial institutions
(++)barter network



اما  لیندنفلد حداقل  از سرمایه داری متنفر است و می خواهد از شرش خلاص شود؛  حداقل او تا حدودی آگاه است که دشمنی با  منافعی تثبیت شده در بیرون وجود دارد. هر چند، او شدیدا دست کم میگیرد/کم بها میدهد، قدرت و منابع این دشمن را. این کمی بعد روشن  میشود وقتی  او شروع به شمردن لیستی استاندارد از خواسته های سوسیال دموکراتیک میکند: "متممی به قانون اساسی برای حفظ حقوق تضمین شده  افراد در مقابل دست درازی شرکتهای بزرگ "؛ " ممنوعیت مطلق شرکت ها به کمک کردن های نقدی به احزاب سیاسی، کمیته های عمل سیاسی، و نامزدها"؛ "ارائه مزایای رفاه اجتماعی دولتی همچون بیمه درمانی ملی یا منطقه ای و تضمین  حداقل درآمد همراه با سیستم مترقی مالیاتی که به نقل و انتقال درآمد میپردازد از خانواده ثروتمندان و شرکتها  به آنهائی که مستحق میباشند ؛ " مشوقهای مالیاتی برای تسهیل یافتن کنترل و مالکیت کارکنان(بر ابزار تولید-م)"؛ "منشور یا ادامه همکاریها تنها اگر به ایجاد کنترل وسیع کارکنان و مالکیت بیانجامد "؛ و غیره.






قطعا، چرا که نه؟ خب بیایید کنگره را هم نگه دارید ، دادگاه ها، بوروکراسی فدرال و ایالتی ، و انتخابات، ولی به کنترل آنها توسط جنبش نوین مردمی(پوپولیستی) در خارج از دو حزب ،همینطور که در حال حاضر اتفاق می افتد ، مدعی می شود لیندنفلد،  "در حزب سبز، اتحاد، حزب جدید و حزب کارگر." سپس ما میتوانیم قوانین را تغییر دهیم تا  تعاونی مشترک  المنافع را امکان بخشد، در حالی که در تمام این مدت  سرمايه داران را به دور از خود با دیگر قوانین جدید نگه میداریم . طرح فوق العاده ایست. به استثای این که هرگز کار نخواهد کرد!

Keine Kommentare: