Donnerstag, 14. Juli 2016


آزاد شدن: ساختن انجمنهای دموکراتیک خود مختار/اوتونوم محله ها
 نوشته رفیق : جیمز هرود
Getting Free
Creating Association of Democratic 
Autonomous Neighborhoods
James Herod
این کتاب را بزبان انگلیسی میتوانید در سایت ذیل بخوانید
http://www.jamesherod.info 
*********************
ترجمه از : پیمان پایدار
=======================
فصل دهم
Further Discussion of Topics Relevant
to the Proposed Strategy 
 گفتگوئی بيشتر در مورد موضوعات مربوط به استراتژی پيشنهادی

********************
 More on Projects (13)
سخنی بیش پیرامون پروژه ها


پروژه واژه ای ست که من برای هر گونه فعالیتی که بیش از یک نفر آنرا انجام دهند انتخاب کرده ام- یعنی، تمام فعالیتهای تعاونی در جامعه. من این واژه را برگزیده ام زیرا که می خواهم غلبه کنم بر چندین تفاوت تاسف انگیز، به ویژه یکی بین فعالیتهای اقتصادی و غیر اقتصادی . مقوله اقتصاد ناشی از سرمایه داریست، و اصلا خارج از آن سیستم معنی نمیدهد . من همچنین می خواهم غلبه کنم بر مفهوم جامعه مدنی(که سنتا اشاره میکند به تمام فعالیت های خارج از دولت و اقتصاد/ کار).این تمایز،همچنین، همینکه دولت و سرمایه داری نابود شدند از بین خواهد رفت. تنوع ایده جامعه مدنی همانا انجمن های داوطلبانه اند (در مقابل اشتغال یا وظایف مدنی). هیچ چیزی مانند انجمن داوطلبانه تحت آنارشی وجود نخواهد داشت  چرا که تمام انجمن ها داوطلبانه خواهند بود، و هیچ حوزه جداگانه ای که برچسب "اقتصاد" به آن دهند، که شما به زور و با درد گرسنگی بدان گره خورده باشید، وجود نخواهد داشت.

بنابراین، تحت آنارشی، هر فعالیتی که گروهی از مردم تصمیم به انجام آن بگیرند- خواه مزرعه  باشد، یک پروژه تحقیقاتی، تیم والیبال، رستوران، تئاتر، جشنواره فیلم، یا یک کارخانه- در شرایطی برابر با تمامی دیگر پروژه ها خواهند بود. البته، برخی از افراد ممکن است ادعا کنند که ضروریات زندگی اولویت دارند. اما من شک  دارم هیچ محله آنقدر احمق باشد که بخود گرسنگی دهد، و یا خود را بی خانمان و  بدون لباس بگذارد، تا مثلا یک ارکستر سمفونی داشته باشد یا یک استخر خوب.  و و چه کسی تعریف میکند آنچه واقعا  برای زندگی ضروری است؟ حتی در قلمرو  صرف ضرورت قطعا فضای زیادی برای تنوع در تاکید وجود دارد. برخی از محله ها  شاید با خوردن لوبیا و برنج (غذای معمول جزایر کارائیب-م) قانع باشند تا بتوانند منابعشان را صرف ساختن سفال های زیبا و یا موسیقی کنند، با توجه به اینکه این چیزها را برای شادی و بهبودی(1) زندگیشان اساسی میدانند. محله های دیگر  ممکن است ترجیح شان غذاهای آنچنانی(2) باشد تا فعالیتهای گران فرهنگی.
well-being (1) / (2) high cuisine



نکته اینست که، هر چند، اگر یک فعالیت نیاز به منابعی دارد، این پروژه میبایست  در محله مورد بحث و تصمیم گیری قرار گرفته ، و سپس منابع بدان اختصاص یابد. شاید همچنین امکان داشته باشد منابعی کلی توسط جامعه تخصیص داده شود تا افراد و گروه هائی بتوانند به ایجاد انواع خاصی از پروژه ها و آزمایش های مقدماتی  بدون تصمیم گیری رسمی یا تائید از طرف مجمع محله بدان اقدام ورزند. در غیر این صورت، خلاقیت وهمچنین ابتکار امکان خفه شدن دارند . طبیعتا، انباشت  گسترده ثروت توسط افراد وجود نخواهد داشت، مثل آنی که امروزه هست ، تا اینکه افراد ثروتمند بدون نیاز به تائید و امضا قادر به انجام هر غلطی که میخواهند باشند. این دقیقا یکی از دلایل اصلی ست که جهان در چنین وضعیت اسفباری میباشد. اما من امیدواریم که هر محله به اندازه کافی عاقل خواهد بود تا به ساخت  زیادی از ساز و کارها(مکانیسم ها) ئی دست زند تا  تسهیل و تشویقی گردد برای راه اندازی پروژه های جدید برای هر فرد و گروه.














Keine Kommentare: