Mittwoch, 27. April 2016


آزاد شدن: ساختن انجمنهای دموکراتیک خود مختار/اوتونوم محله ها
 نوشته رفیق : جیمز هرود
Getting Free
Creating Association of Democratic 
Autonomous Neighborhoods
James Herod
این کتاب را بزبان انگلیسی میتوانید در سایت ذیل بخوانید
http://www.jamesherod.info 
*********************
ترجمه از : پیمان پایدار
==========================

قسمت 20م از فصل هفتم
Don't Watch Television or Listen to the Radio
تلویزیون نگاه نکنید و رادیو نیز گوش ندهید
اشاره من , البته, به رسانه های کمپانیها میباشد. برای اکثر مردم, شايد بهتر باشد که اصلا تلويزيون و راديو نداشته باشند. هر يک ساعتی که به برنامه های کمپانيها صرف میشود يک ساعت کمتر خواهیم داشت برای ارتباط داشتن رودررو با دوستان و همسايگان , يک ساعت کمتر برای ساختن زندگی ای مستقل, برای ايجاد فرهنگی خود مختار, و گرد هم آئی ترتيبات اجتماعی را دادن که جايگزين سرمايه داری خواهد شد. تلويزيون و راديو جریان اصلی/ غالب( منظور چه دولتی و چه خصوصی که همه جا پخش میشود-م) بیان زشتی/ پلیدیست, با ساعات بی پايانی از تبليغات ,اخبار غرض ورزآنه, نابود کردن محاوره, سکوتشان در مورد هر چيز مهم, پيش پا انگاشتن معرفت و آگاهی, تحريف تاريخ , مهر تائيدشان به حرص و  طمع , هرزگی, و خشونت.  تلويزيون جهانی دروغين , واسطه دار ايجاد ميکند, جهان فرهنگی ای که صافی يافته از ورای منشور ارزشهای سرمايه دارانه! حرکات و حرفهايمان بگونه ای است که انگار تنها فصل مشترکمان چيزی است که در سينما و يا تلويزيون ديده و يا در اخبار شنيده ايم . اين تبديل ميشود به ارتباطی واسطه گونه که ما را بهم می پيونداند. ما ديگر دارای ارتباط فرهنگی مستقيمی که از فعل و انفعال(هم کنش) رودررو با همديگر بوجود آيد نيستيم , بلکه فقط ارتباطاتی گريز آميز(1) , دست دوم , مصنوعی و تحريف شده !
(1)roundabout



من تنها چند نفر را ميشناسم که ميتوانند تلويزيون نگاه کنند بدون اینکه صدمه ببينند. آنها افرادی هستند که از قبل عميقا در فرهنگ آلترناتيو و دگرگون ساز غرق ميباشند. آنها آنقدر که تلويزيون را مطالعه ميکنند, نگاه نميکنند, مثل انواعی از حشره که تا بحال با آن برخورد نکرده اند. آنها با ديدی انتقادی به بررسی تلويزيون مي پردازند, و با معرفت و ارزشهای خود مختار از قبل توسعه يافته به قضاوت آن می نشينند. آنها به تلويزيون به مانند داده هايی که ميبايستی به تجزيه و تحليل شان پرداخت نگاه ميکنند تا بلکه به کشف اينکه طبقه حاکم به چه کاری مشغول است و چه آب و تابی به وقايع جاری ميدهد برسند . آنها معانی پنهان را درک کرده و بدين وسيله از اتفاقات جهان سر در می آورند. هر چند اين کاری است بغايت مهم, اما برای هرکس نيست .

اين ما را با مشکلی روبرو ميکند. ما همگی به اين آگاهی نيازمنديم که بدانيم در جهان چه ميگذرد. ما ميتوانيم روزنامه بخوانيم ,اما به روزنامه های باب روز ميبايستی با همانگونه ديد انتقادی برخورد کرد که به "معانی پنهان درک شده" از تلويزيون و رادیو. در حال حاضر بهترين منابع همانا مطبوعات مستقل , و اینترنت است, که ميتوان برای آگاه ماندن مرتب به آن مراجعه کرد, با گرایش کمتر مغرضانه تجزیه و تحلیل اخبار کمپانیها. با اميدواری به اینکه, یک فرهنگ رشد يابنده مخالفان (مبارزان) شيوه های بهتری را برای دور زدن مطبوعات کمپانی های بزرگ اختراع خواهند کرد.

 يک گزارش تهيه گردیده راجع به اتفاق رخ داده شده در دهکده دور افتاده ای در شمال هند وقتی اولین راديو ترانزيستوری به آنجا وارد میشود قابل تعمق ميباشد. در مدت کوتاهی, روستائيان ديگر از رقص و پايکوبی و خواندن ترانه هايشان به دور آتش دست برداشته و به جای آن دور جعبه راديو نشسته و به موسيقی پخش شده از دهلی نو گوش ميدادند .
 

Keine Kommentare: